Søndag før pinse,
02.06.2019
GT III. 1.Kong 19, 3b-13
Hamre kyrkje. (50-års konfirmantar)
GT III. 1.Kong 19, 3b-13
Hamre kyrkje. (50-års konfirmantar)
Profeten Elia er ein av dei mest forunderlege personane vi møter i GT. «-en av de merkverdigste profetene og usedvanlige skikkelsene som historien kjenner» skriv Den katolske kyrkja i Norge om han på sine nettsider.
Elia er for eksempel mannen vi kan lese om som vart henta direkte opp til himmelen i ei vogn av eld (2.Kong 2.11)
Det er ein mann vi merkeleg nok også møter i NT. Der kan vi lese om korleis han stod fram den gongen Jesus tok med seg Peter, Jakob og Johannes opp på eit høgt fjell, og desse tre læresveinane fekk sjå Jesu guddom. Jesus vert forklåra for augo deira, står det. Ved det høvet dukka det brått opp to figurar vi elles berre kjenner i frå GT. Det var Moses, og det var Elia. Og vi les at Peter ville byggje hytter til desse tre, Jesus, Moses og Elia.
Her og no kan vi ikkje
gå veldig djupt inn i alt som skal ha hendt med denne forunderlege figuren frå
GT.
Vi flyttar oss likevel tilbake i tid frå det som hende på fjellet med Jesus, Moses og Elia; det handlar om nesten 900 år, til den tida då kong Ahab regjerte i Israel. Det var i ein periode på 22 år mellom år 871 og år 852 f.Kr. Denne kongen vert i GT framstilt som ein ugudeleg konge. Han «-gjorde det som vondt var i Herrens auge» (1.Kong 16,30). Saman med dronninga, Jesabel, opna denne kongen for å dyrke heilt andre gudar enn Israels Gud. Det dreia seg om tilbeding av Baal-gudane. Det står så sterkt om kong Ahab at «han heldt fram med å gjera HERREN, Israels Gud, rasande» (1Kong 16,32)
Vi flyttar oss likevel tilbake i tid frå det som hende på fjellet med Jesus, Moses og Elia; det handlar om nesten 900 år, til den tida då kong Ahab regjerte i Israel. Det var i ein periode på 22 år mellom år 871 og år 852 f.Kr. Denne kongen vert i GT framstilt som ein ugudeleg konge. Han «-gjorde det som vondt var i Herrens auge» (1.Kong 16,30). Saman med dronninga, Jesabel, opna denne kongen for å dyrke heilt andre gudar enn Israels Gud. Det dreia seg om tilbeding av Baal-gudane. Det står så sterkt om kong Ahab at «han heldt fram med å gjera HERREN, Israels Gud, rasande» (1Kong 16,32)
Inn i dette vart
så profeten Elia sendt frå Gud for å forkynne Guds vilje for Israels folk.
Men det var ingen dans på roser å skulle vere profet i ei slik tid. Profeten fekk aldri anna enn motstand. Mange stod han etter livet, ikkje minst dronning Jesabel.
Men det var ingen dans på roser å skulle vere profet i ei slik tid. Profeten fekk aldri anna enn motstand. Mange stod han etter livet, ikkje minst dronning Jesabel.
Konflikten med
kongen og dronninga toppa seg kanskje høgast då Elia utfordra kongen ved å
skulda han for å føre ulukke over landet ved Baal-dyrkinga. (1.Kong 18,18)
Det var ein kjempekonfrontasjon mellom profeten og prestane som dyrka Baal.
Baal-dyrkarane fekk aldri den guden dei trudde på til å brenne opp offeret deira.
Elia, derimot, dynka sitt offer i store mengder vatn. «Då fór HERRENS eld ned og øydde både brennofferet og veden, steinane og jorda….» (1.Kong 18,38)
Det var ein kjempekonfrontasjon mellom profeten og prestane som dyrka Baal.
Baal-dyrkarane fekk aldri den guden dei trudde på til å brenne opp offeret deira.
Elia, derimot, dynka sitt offer i store mengder vatn. «Då fór HERRENS eld ned og øydde både brennofferet og veden, steinane og jorda….» (1.Kong 18,38)
Trass i kongeleg
motstand og forfølging kan vi heile tida her i 1.Kongebok lese korleis Elia var
under Guds omsorg.
Merkelege ting hende. Profeten flykta, og gøymde seg ved bekken Kerit, aust for Jordan. Der var det to ramnar som kom med mat til han,
Vi møter han også saman med enkja i Sarepta, ho som gav profeten mat endå ho så å seie ikkje hadde noko å ete i det det heile. Då vart det slik at mjølkrukka til enkja i Sarepta aldri gjekk tom for mjøl, og oljen i mugga hennar tok aldri slutt.
Og vi brukar framleis uttrykket «Sareptas krukke» om noko som synest utømmeleg.
Merkelege ting hende. Profeten flykta, og gøymde seg ved bekken Kerit, aust for Jordan. Der var det to ramnar som kom med mat til han,
Vi møter han også saman med enkja i Sarepta, ho som gav profeten mat endå ho så å seie ikkje hadde noko å ete i det det heile. Då vart det slik at mjølkrukka til enkja i Sarepta aldri gjekk tom for mjøl, og oljen i mugga hennar tok aldri slutt.
Og vi brukar framleis uttrykket «Sareptas krukke» om noko som synest utømmeleg.
Profeten Elia: «-en av de merkverdigste profetene og usedvanlige skikkelsene
som historien kjenner»
Kan alt dette
verkeleg ha hendt?
Ramnane som kom med brød og kjøt til han?
Det at Elia ikkje berre gav opphav til uttrykket «Sareptas krukke», men at han også gav livet tilbake til enkja sin døde son? At han vart teken direkte opp til himmelen i ei eldvogn? Eller at han dukka opp, lys levande i lag med Moses på Jesu tid, 900 år seinare?
Ramnane som kom med brød og kjøt til han?
Det at Elia ikkje berre gav opphav til uttrykket «Sareptas krukke», men at han også gav livet tilbake til enkja sin døde son? At han vart teken direkte opp til himmelen i ei eldvogn? Eller at han dukka opp, lys levande i lag med Moses på Jesu tid, 900 år seinare?
Spør du teologane,
så vil det neppe vere vanskeleg å finne meir eller mindre gode forklaringar, kanskje
til og med bortforklaringar, eller i alle fall oppfatningar av det mange vil
kalle mytiske drag ved desse forteljingane.
Sjølv er eg ikkje så tungt oppteken av om bokstavane i forteljinga verkeleg er bokstavlege, eller om det finst andre måtar å tolke og forklare tekstane på.
På den eine sida er det for ein som trur på den allmektige Gud som skapte himmel og jord; eller ein Gud som også vakte Jesus opp att frå døden; ikkje ein umogeleg tanke å ta til seg som sanning at Bibelorda er bokstavleg meinte.
På den andre sida er det heilt tydeleg at mangt og mykje av det vi les i Skrifta aldri er meint å skulle oppfattast som anna enn bilete på noko djupare og viktigare.
Sjølv er eg ikkje så tungt oppteken av om bokstavane i forteljinga verkeleg er bokstavlege, eller om det finst andre måtar å tolke og forklare tekstane på.
På den eine sida er det for ein som trur på den allmektige Gud som skapte himmel og jord; eller ein Gud som også vakte Jesus opp att frå døden; ikkje ein umogeleg tanke å ta til seg som sanning at Bibelorda er bokstavleg meinte.
På den andre sida er det heilt tydeleg at mangt og mykje av det vi les i Skrifta aldri er meint å skulle oppfattast som anna enn bilete på noko djupare og viktigare.
På denne søndagen
møter vi i alle fall denne forunderlege profeten i ein fortvila situasjon. Han
er livredd. Redd fordi dronning Jesabel vil drepe han fordi Elia på si side hadde
late drepe alle Baal-prestane som svikta då dei påkalla sine gudar ved den
store offerkonkurransen. Han rømmer ei dagsreise ut i ørkenen. Han ber til Gud
om å få døy.
Men Gud vil noko
heilt anna enn døden for Elia.
Gud vil demonstrere sitt nærvær.
Gud vil demonstrere sitt nærvær.
Kjære alle dykk
som kom hit til Hamre kyrkje på denne siste søndagen før det snart er pinse.
Nokre kom fordi de vill døype det vesle barnet dykkar.
Mange kom fordi de ville feire at de vart konfirmerte her i denne kyrkja for 50 år sidan.
Andre kom hit fordi de rett og slett går til kyrkje som ein naturleg del av livet. Søndag veit du kvar du har din plass når kyrkjeklokka kallar på deg.
Nokre kom fordi de vill døype det vesle barnet dykkar.
Mange kom fordi de ville feire at de vart konfirmerte her i denne kyrkja for 50 år sidan.
Andre kom hit fordi de rett og slett går til kyrkje som ein naturleg del av livet. Søndag veit du kvar du har din plass når kyrkjeklokka kallar på deg.
Til dykk alle
seier eg: Så fint at du er her.
Så fint at du orkar å lytte til ei merkeleg forteljing frå fleire tusen år tilbake i tid. Eg trur denne forteljinga har noko å vise deg, å lære deg, eller å gjere klårt, også for meg som er prest på denne søndagen, søndag før pinse.
Så fint at du orkar å lytte til ei merkeleg forteljing frå fleire tusen år tilbake i tid. Eg trur denne forteljinga har noko å vise deg, å lære deg, eller å gjere klårt, også for meg som er prest på denne søndagen, søndag før pinse.
Eg har forsøkt å
dra opp nokre strekar av eit bilete av kven profeten Elia var. «-en
av de merkverdigste profetene og usedvanlige skikkelsene som historien kjenner»
La du merke til
kva eg nett sa om han? Eg trur det må repeterast. Eg sa:
Gud vil noko heilt anna enn døden for Elia.
Gud vil demonstrere sitt nærvær.
Gud vil noko heilt anna enn døden for Elia.
Gud vil demonstrere sitt nærvær.
No møter vi han
han altså på ei flukt både frå kongeleg raseri og frå ein Gud han har tent med iver
og truskap. Men profeten kjenner på at han ikkje orkar meir: «No er det nok, HERRE, sa han» (1.Kg 19,4) «Nok er nok» Vi har
adoptert uttrykket og laga det om til eit omstridt slagord her på våre kantar
også, i vår eiga samtid.
Eg veit nesten
ingenting om dykk eg no snakkar til.
Men eg forstår godt at når ein fin flokk med 50-årsjubilantar kjem saman på denne måten og skal minnast ein konfirmasjonsdag for fem tiår sidan; når de så seinare i dag skal prate over kaffikoppane på Raknestunet og mimre over åra som ligg bak, så er det litt av kvart som vil dukke opp.
Men eg forstår godt at når ein fin flokk med 50-årsjubilantar kjem saman på denne måten og skal minnast ein konfirmasjonsdag for fem tiår sidan; når de så seinare i dag skal prate over kaffikoppane på Raknestunet og mimre over åra som ligg bak, så er det litt av kvart som vil dukke opp.
Kanskje vågar du
også i ditt stille indre å reflektere litt over det som hende i
konfirmasjonstida. På konfirmasjonsdagen? Du var nær Gud då. Kanskje kom han
endå nærare deg seinare? Eller det var som om han glapp for deg. Eller du
opplevde ting i livet som vart for vanskeleg. Sorg, kanskje. Motgang.
Profeten sa det
slik: «No er det nok, HERRE,»
Eg ser ikkje dine tankar.
Like lite som eg kan lese tankane til nokon andre menneske.
Eg ser ikkje dine tankar.
Like lite som eg kan lese tankane til nokon andre menneske.
Men eg vil minne
deg om det som hende med Elia, med profeten. Han som var redd. Han som flykta.
Han som ikkje orka meir. «No er det nok,
HERRE, sa han»
Guds svar til profeten var desse orda: «Gå ut og still deg opp på fjellet, for HERRENS andlet, så vil HERREN gå forbi» (1.Kg 19,11)
Guds svar til profeten var desse orda: «Gå ut og still deg opp på fjellet, for HERRENS andlet, så vil HERREN gå forbi» (1.Kg 19,11)
Kva betyr eigentleg
det? Kva betyr det å stille seg opp for Herrens andlet, og at Herren skal gå
forbi?
Det er ein måte å uttrykkje at no kjem ein sjanse til å oppleve noko uendeleg stort. Noko som kan gje styrke til trua. Noko som kan gje håp for dagar som skal kome. Noko som gjer at dette guddommelege som Peter, Jakob og Johannes fekk oppleve på fjellet i lag med Jesus, då dei også fekk møte den bibelske fortida i form av nettopp profeten Elia; det kan vere det også du får kjenne ein flik av. Ein flik av det himmelske. Det som er større enn oss. Større enn våre tankar. Bortanfor det vi kan forklare. Det vi skal rette ut handa og halde fast i med eit hjarte som bankar i tru.
Det er ein måte å uttrykkje at no kjem ein sjanse til å oppleve noko uendeleg stort. Noko som kan gje styrke til trua. Noko som kan gje håp for dagar som skal kome. Noko som gjer at dette guddommelege som Peter, Jakob og Johannes fekk oppleve på fjellet i lag med Jesus, då dei også fekk møte den bibelske fortida i form av nettopp profeten Elia; det kan vere det også du får kjenne ein flik av. Ein flik av det himmelske. Det som er større enn oss. Større enn våre tankar. Bortanfor det vi kan forklare. Det vi skal rette ut handa og halde fast i med eit hjarte som bankar i tru.
«-
still deg opp på fjellet, for HERRENS andlet, så vil HERREN gå forbi»
Desse orda er ein
biletleg måte å invitere deg til ei kort stund som kan openberre for deg eit
glimt av Gud. Han er der faktisk! Aldri har noko menneske sett HERREN Gud. Men i enkelte
korte glimt går det an å få sjå pass at tvilen ikkje lenger er der.
Men kvar skal vi
sjå? Kor er fjellet vi skal stille oss opp på? Kva er det vi skal søkje etter?
Kor skal vi leite etter Gud i våre liv?
For profeten Elia
vart det på denne måten: Føre HERREN
kom ein stor og sterk storm som kløyvde fjell og knuste knausar, men HERREN var ikkje i stormen, etter stormen eit
jordskjelv, men HERREN var ikkje i jordskjelvet, etter
jordskjelvet ein eld, men HERREN var ikkje i elden, etter elden – lyden av
ei skir stille. Då Elia høyrde den, drog han kappa føre andletet, gjekk ut og stilte seg
i hòleopninga. (1. Kg 19,11-13)
Forunderlege ord.
Men dei betyr rett og slett: Vi søkjer ikkje Gud i det opprørande. Det som
stormar og buldrar. Det som bivrar og brenn. Gud er ikkje i det
oppsiktsvekkjande. Sjamantrommene er ikkje lydar vi skal lytte etter når vi
søkjer å finne Gud.
Derimot står det
ord om «ei skir stille». På bokmål: «en skjør stillhet» Eller: «ei linn susing» som det stod i førre bibelomsetjing.
Dette parakdoksale
er det vi skal sjå og lytte etter. Det stille. Lyden av stillheit. «The Sound
of Silence» som Paul Simon så meisterleg har uttrykt det i sin vedensberømte
song.
Ei skir stille. Det
høyrde vi då vassdropane forsiktig draup frå eit barnehovud som Gud møtte ved døypefonten.
Denne stilla kjem til uttrykk når vi sender våre bøner utan ord til Gud frå
dette kyrkjerommet. Bøner om at han må halde fast i handa som vart retta mot
han på ein konfirmasjonsdag for lenge sidan.
Det er stille når vi smakar, et og drikk av den heilage nattverden.
Det er stille når vi smakar, et og drikk av den heilage nattverden.
Lyden av det
stille er skrudd på i dette kyrkjerommet nett no.
Vil du lytte? Kan
du tru? «- still deg opp på fjellet, for
HERRENS andlet, så vil HERREN gå forbi»
AMEN.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar