4.s. i
adventtida. 18.12.2016
Åsane gamle kyrkje (nynorsk gudsteneste)
Lukas 1,46-55
Åsane gamle kyrkje (nynorsk gudsteneste)
Lukas 1,46-55
Det vert omveltingar i ein familie når eit
nytt barn er på veg, eller når barnet er fødd og gjer krav på omsorg, omtanke
og kjærleik.
Dette kan de fortelje mykje om, de som i dag har bore dei tre dåpsborna fram her i kyrkja og lagt dei Guds hender gjennom dåpshandlinga vi har vore vitne til.
De har gjennomlevd ventetida på ni månader med all den spaning det inneber. De har førebudd å ta i mot eit nytt familiemedlem som har kome i sentrum på ein heilt spesiell måte med all si nyfødde hjelpeløyse, men likevel med sitt fantastiske menneskeverd. Kanskje har de også opplevd sjalusi frå litt større søsken, eller de har sukka for dykk sjølve over nattevåk og lange timar med intenst omsorgsarbeid, døgnet rundt. Familieauke er sanneleg ikkje berre-berre. Omvelting kan trygt brukast som eit dekkande ord.
Dette kan de fortelje mykje om, de som i dag har bore dei tre dåpsborna fram her i kyrkja og lagt dei Guds hender gjennom dåpshandlinga vi har vore vitne til.
De har gjennomlevd ventetida på ni månader med all den spaning det inneber. De har førebudd å ta i mot eit nytt familiemedlem som har kome i sentrum på ein heilt spesiell måte med all si nyfødde hjelpeløyse, men likevel med sitt fantastiske menneskeverd. Kanskje har de også opplevd sjalusi frå litt større søsken, eller de har sukka for dykk sjølve over nattevåk og lange timar med intenst omsorgsarbeid, døgnet rundt. Familieauke er sanneleg ikkje berre-berre. Omvelting kan trygt brukast som eit dekkande ord.
Men midt oppe i alt det nye eit nyfødd
menneske fører med seg, har eg ei aning om at det største av alt er dette
udefinerbare som handlar om at vi får eit glimt av sjølve underet som knyter
seg til at nytt liv er skapt. Dette er det ikkje lett å finne dei gode orda på
å skildre.
I dag har vi bore born til dåpen på ein
søndag som på ein underleg måte set familien og livet i ein familie inn dei
verkeleg store samanhengane.
Det er den fjerde søndagen i adventstida.
Snart er juledagen her. Med eit nytt fokus på verdens mest berømte fødsel.
Dette vi har vore med å feira så mange gonger, men som vi likevel aldri vert
heilt ferdige med. Like før jula tek taket i oss, får vi dette høvet til å ta
inn over oss tankane til ho som bar underet inn i vår verda. Tankane til Jesu
mor – som nett har fått vite om eit svangerskap i så ristande ung alder. Utan
at det handlar om overgrep frå ein vaksen mann, ja til og med utan at ho er
innvigd i seksuallivets gleder og mysterier står ho fram, svanger med Gud.
Hjelpe og trøyste, seier eg.
Men det sa ikkje Maria. Ho sa Halleluja!
Hjelpe og trøyste, seier eg.
Men det sa ikkje Maria. Ho sa Halleluja!
Det gjer ho ved å syngje ein lovsong som
vi i dag har lese som vår preiketekst. Den er eit svar på dette som ho har ei
aning om etter å ha hatt besøk av sjølvaste engelen: Barnet hennar er ei frukt
av Guds vilje med henne. Den Allmektige er livgjevaren. Han gjer underet, han
sender sin Ande slik at liv vert skapt utanom alle vanlege, biologiske reglar.
Gud er far. Maria er mor. Maria er kvinna
som stiller heile seg til disposisjon som tenarinne for den Allmektige. Ikkje
berre vert morslivet hennar bustad og oppvekstrom for det underfulle livet som
er skapt i henne. Det er heile Maria – kroppen hennar, viljen hennar, sjela
hennar, jubelen hennar, gleda hennar – alt som bur i Maria som slik koplar seg
opp mot den allmektige Gud når det nye livet festar seg i henne og utviklar seg
fram mot fødselen vi feirar så grundig kvar einaste julehelg.
For med Gud som far og Maria som mor, kjem
til slutt han som er Guds son inn i verda. Han som er av Gud, frå Gud og som vi
kallar Guds Son, han er den som det framfor alt handlar om på denne dagen. Like
før vår julefeiring startar, handlar det om Sonen meir enn om mora og meir enn
om faren. Det handlar om Jesus på denne dagen. Om underet som hende då Jesus
vart menneske, då Jesus vart vår bror.
I dag står familien i sentrum. Far – mor –
son; men også bror. Vår bror Jesus Kristus.
I dag er familien i sentrum for mange av dykk som har funne vegen til Åsane gamle kyrkje. Familien dykkar har vorte større. Her finn vi nybakte ferde. Nybakte mødre. Søner og døtre, og sikkert også brør og søstre.
I dag er familien i sentrum for mange av dykk som har funne vegen til Åsane gamle kyrkje. Familien dykkar har vorte større. Her finn vi nybakte ferde. Nybakte mødre. Søner og døtre, og sikkert også brør og søstre.
I glede og takk for familieband, og ikkje
minst i glede og takk over nye liv som gjennom dåpen på denne dagen er knytte
fast til vår himmelske Far, skulle vi lytte til det ho har på hjarte, ho som
skal verte mor. Mor til Guds son.
-
mi ånd frydar seg i Gud, min frelsar
Slik formulerer Maria jubelen når ho
innleier det vi kallar for Marias lovsong, som altså er preiketeksten på denne
søndagen.
Eg hugsar tilbake til den tida då eg ofte lytta til bedehuspredikantar. Til den gongen vi song dei evangeliske songane med eit visst ekko frå det frikyrkjelege miljøet. Og med ein gong kjenner eg att ordet ”frelsesfryd”.
Det er for gale at det er eit ord vi knapt brukar i våre kyrkjelege samanhangar i dag. Høyr for ein klang det er i dette ordet: ”frelsesfryd”. Eg trur til og med at vi forstår det omtrent utan nærare forklåring.
Eg hugsar tilbake til den tida då eg ofte lytta til bedehuspredikantar. Til den gongen vi song dei evangeliske songane med eit visst ekko frå det frikyrkjelege miljøet. Og med ein gong kjenner eg att ordet ”frelsesfryd”.
Det er for gale at det er eit ord vi knapt brukar i våre kyrkjelege samanhangar i dag. Høyr for ein klang det er i dette ordet: ”frelsesfryd”. Eg trur til og med at vi forstår det omtrent utan nærare forklåring.
Fryd og glede over Guds frelse.
Det var det Maria jubla over.
Når vi les det i dag må vi verkeleg undrast om denne pur unge jenta eigentleg forstod kva ho sa. Sant å seie spelar det neppe så stor rolle. Men ho sa det slik. Kanskje var det ei form for profetisk jubel som bobla over i Maria etter at ho hadde hatt englebesøk, og etter at ho hadde fått delt opplevinga si med Elisabeth, slektningen hennar, som også bar eit under av eit barn i sitt morsliv.
Uansett så kan vi i vår evangelietekst lese korleis Maria tek i bruk dei heilt store orda. Dei orda knapt nokon av oss ville teke i vår munn på fullt alvor. Det er ord som seier noko om Gud. Om han som er far til barnet ho ber på. Men det er også ord som seier noko om Maria. Som seier noko om tenarsinn. Om vilje til å vere Herrens utvalde reiskap.
Når vi les det i dag må vi verkeleg undrast om denne pur unge jenta eigentleg forstod kva ho sa. Sant å seie spelar det neppe så stor rolle. Men ho sa det slik. Kanskje var det ei form for profetisk jubel som bobla over i Maria etter at ho hadde hatt englebesøk, og etter at ho hadde fått delt opplevinga si med Elisabeth, slektningen hennar, som også bar eit under av eit barn i sitt morsliv.
Uansett så kan vi i vår evangelietekst lese korleis Maria tek i bruk dei heilt store orda. Dei orda knapt nokon av oss ville teke i vår munn på fullt alvor. Det er ord som seier noko om Gud. Om han som er far til barnet ho ber på. Men det er også ord som seier noko om Maria. Som seier noko om tenarsinn. Om vilje til å vere Herrens utvalde reiskap.
I våre dagar er ord som tenarsinn, og all
tale om at ei kvinne skal vere ein reiskap i hendene på sin Herre, det er ord
som kling utruleg dårleg i øyro til dei fleste som ytrar seg i samfunnet. I dag
står eg her som mann og freistar å begripe litt av tankane til den kvinna som
vår Bibel løfter fram som det lysande forbildet både for kvinner og menn til
alle tider. Kor fullstendig annleis er ikkje Maria frå Nasaret enn sine
medsøstre i vår tid?
Kor fullstendig annleis er ikkje hennar tankar enn slik menn tenkjer både i dag, og sikkert også den gongen Maria song sin store lovsong?
For korkje menn eller kvinner, i dag eller for to tusen år sidan, tenkjer slik Maria gjer det.
Kor fullstendig annleis er ikkje hennar tankar enn slik menn tenkjer både i dag, og sikkert også den gongen Maria song sin store lovsong?
For korkje menn eller kvinner, i dag eller for to tusen år sidan, tenkjer slik Maria gjer det.
Vi tenkjer på oss sjølve. På det som
synest viktig i mitt liv, i våre liv. Viktig for min familie, for mine born.
Maria flyttar blikket frå sin eigen navle, bort frå den magen som skal vekse seg like stor som andre komande mødre sine magar. Ho løfter blikket og ser den allmektige. Skaparen. Livgjevaren. Vår far.
Maria flyttar blikket frå sin eigen navle, bort frå den magen som skal vekse seg like stor som andre komande mødre sine magar. Ho løfter blikket og ser den allmektige. Skaparen. Livgjevaren. Vår far.
Og så syng ho lovsong.
Så gjev ho rom for frelsesfryd. Ho gjev rom for takk. Ho ser seg sjølv, men ho ser også at ho er ein del det noko mykje større, at ho går inn i ei rekkje med folk – frå slekt til slekt – som Gud har vore god mot. Gud har vist miskunn, lovsyng ho.
Så gjev ho rom for frelsesfryd. Ho gjev rom for takk. Ho ser seg sjølv, men ho ser også at ho er ein del det noko mykje større, at ho går inn i ei rekkje med folk – frå slekt til slekt – som Gud har vore god mot. Gud har vist miskunn, lovsyng ho.
Miskunn. Enno eit slikt ord frå bedehus og
salmar eller åndelege songar som vi skulle pusse blanke og ta i bruk. Guds
miskunn som er frå slekt til slekt. Frå far til son. Frå mor til dotter. Som
famnar om familiar i det eine leddet etter det andre.
Miskunn har sjølvsagt samanhang med det Maria kallar for frelse som er frå Gud.
Frelse – Guds redningsaksjon, Guds bergingsaksjon. Det er dette det handlar om
på denne dagen.
Maria jublar, syng og lovprisar.
Kvifor?
Maria jublar, syng og lovprisar.
Kvifor?
Fordi Maria har forstått at barnet ho
ventar er svaret Gud gjev på mennesket sitt rop om redning. Om berging. Om
frelse. ”- du skal gje han namnet Jesus…” sa engelen til Maria då ho fekk
vite om det store som var på gang. Og så pass visste Maria at namnet og ordet
Jesus hadde ei heilt spesiell tyding på hennar språk. Det namnet tyder rett og
slett ”Herren frelser” .
Det var ikkje noko mindre enn Herrens
frelse ho no bar på, den unge Maria. Ho som var viljug til å vere Herrens
tenestekvinne.
Sanneleg hadde ho grunn til å syngje ut i
jubel.
Og sanneleg har vi grunn til å juble med når vi på denne dagen tek inn over oss det vesle vi kan fatte av eit mysterium som går langt ut over det vår tanke og vår forstand kan begripe. Frelseglede. Frelsesfryd. Og vi må leggje til: Juleglede!
Og sanneleg har vi grunn til å juble med når vi på denne dagen tek inn over oss det vesle vi kan fatte av eit mysterium som går langt ut over det vår tanke og vår forstand kan begripe. Frelseglede. Frelsesfryd. Og vi må leggje til: Juleglede!
Denne søndagen, like før jul, hjelper
Maria oss til å få eit lite glimt av ekte juleglede. Det handlar om fryd og om
frelse. Men framfor alt handlar det om Jesus. Om barnet som snart skal feirast
enno ein gong. I takk for dette, og med
Maria sine ord, går vi jula i møte og seier med henne:
”- store ting har han gjort mot meg, han, den mektige; heilagt er hans namn.”
AMEN
”- store ting har han gjort mot meg, han, den mektige; heilagt er hans namn.”
AMEN
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar