9. s. i treeingstida I.
06.08.2017
Salhus
Matt. 11.28-20
Salhus
Matt. 11.28-20
Mange av oss har nett avslutta
sommarferien.
Men framleis er det nokre som gler seg over fridagar, reiseliv eller avkopling i lag med familie og vener.
Ferie er ein god ting. Veldig god. Til og med om store delar av min ferie gjekk med til å hjelpe dei to sønene i familien med to ulike flyttelass nettopp i desse sommarvekene, med alt det stresset det innebar, så har i alle fall eg funne vegen tilbake til arbeidsrutinane med glede, og er klar for eit nytt haustsemester.
Men framleis er det nokre som gler seg over fridagar, reiseliv eller avkopling i lag med familie og vener.
Ferie er ein god ting. Veldig god. Til og med om store delar av min ferie gjekk med til å hjelpe dei to sønene i familien med to ulike flyttelass nettopp i desse sommarvekene, med alt det stresset det innebar, så har i alle fall eg funne vegen tilbake til arbeidsrutinane med glede, og er klar for eit nytt haustsemester.
Eg nemner to flyttelass. Dermed seier eg
òg noko om tunge bører. Ned trapper. Opp trapper. Gjennom dører som er for
smale. Med bokkassar som nokon pakka for mange bøker i. Sveitte som renn mens
ein ber ut og inn. Stress og tungt å bere.
Så – midt oppe i dette opnar eg Bibelen
for å sjekke ut kva eg skal snakke om på første gudstenesta etter ferien. Der
møter orda frå Jesus meg som ein mild, kjølande vind:
«Kom til meg, alle de som slit og har
tungt å bera; eg vil gje dykk kvile!»
Kvile er noko fantastisk. Ikkje minst når
ein kjenner seg pressa. Når ein kjenner seg tom. Når ein ser seg sjølv som
sitronen all safta nettopp vart kvesta ut or.
Orda frå Jesus har adresse til så mange. Sant å seie trur eg ikkje at han såg
for seg slike som bar møblar i sommarferien. Eg trur dei tunge, dei vanskelege
børene har anna fasong enn nettopp det.
For når ein bokkasse kjennest tung er det
vel helst fordi eg har for slappe musklar. Verre er det når sjølve dagane vert
tunge. Når livet vert ei bør. Når vi har tunge tankar. Når vi må bere ei sorg.
Eller sove dårleg fordi vi er uroa for eit eller anna.
Vi treng kvile.Når vi er fysisk trøytte. Når livet er ein motbakke i seg sjølv.
Midt oppe i dette kjem altså Jesus oss i møte med sine gode ord. Ord som har ei
rot som går heilt tilbake til opphavet. For vi skal ikkje lese mange linjene i
vår Bibel før det står at Gud kvilte!
Den allmektige, han som berre med sitt ord
kunne skape det ufattelege og ubegripelege universet; han hadde trong for
kvile. Difor kvilte han etter den sjette dagen. Etter å ha fullført skapinga,
etter at himmel og jord og alt som lever og rører seg der, var ferdig og i
samsvar med Guds gode vilje, så kvilte Gud på den sjuande dagen.
Difor er det eit evangelium til oss frå
Bibelens første bok: Gud kvilte. Og ikkje berre det. Gud velsigna denne kviledagen.
Gud velsigna den sjuande dagen og han lyste han til og med heilag.
Spør du folk om kva som er det største Gud
skapte på dei seks dagane, så vil dei fleste svare at det var mennesket. Ingen
vil protestere på det.Men Gud skapte på sett og vis også noko
stort på den sjuande dagen. Då skapte Gud kvila! Denne velsigna gåva til deg og
meg. Gåva til oss menneske. Det er som om Gud ser på skaparverket
sitt, han ser at alt er såre godt. Han ser på alt han har gjort, og også Gud
ser at mennesket er sjølve kruna på skaparverket hans. Men så vil han liksom
setje ein ekstra fin juvel inn i denne kruna. Difor gjev han mennesket ein
kviledag. Mennesket er skapt til å arbeide seks dagar og til å kvile ein dag.
For ikkje berre Gud skal kvile på den
sjuande dagen. Det skal også du og eg. Gud har gjeve oss ein heilt spesiell
dag. Ein velsigna dag. Kviledagen.På denne dagen samlar den kristne kyrkja
seg i Guds hus. Denne dagen vil vi bruke til meir enn å kople av frå kontorpult
eller fabrikk, frå kassaapparat eller kateter, frå snikkarbelte eller
pleieuniform. Denne dagen vil vi bruke til å kople oss til. Kople oss til han
som gjev oss lov å kople ut inntrykk, mas og stress. Kople oss til han som har
kvile å gje.
Kviledagen er ein dag der forpliktingane i
kvardagslivet vert sette på ”vent”, og så lar vi Gud få fylle oss med den gode
kvila. Og den kan gjerne vare ein sjuandedel av livet.
Gud har meir å gje enn ein enkelt kviledag
for ein sliten kropp. Gjennom tekstordet i dag, ord frå Jesus sjølv, høyrer vi
også om det som må vere kvile for sjela: «Kom
til meg, alle de som slit og har tungt å bera; eg vil gje dykk kvile!»
På dagen som frå skaparens side er utskild
og velsigna og avsett til avkopling, kan vi samstundes få lov å kome til han
som lesser av oss bører og det vi strevar med som går ut over det daglege
arbeidet, det vi gjer for å kunne heve løn. På denne dagen kan vi på ein særleg
måte få møte han som vil gje kraft og styrke til å halde ut både gjennom
kvardagens strev, men like mykje i møte med det strev som heng saman med at vi
som menneske også har ei sjel som treng
kvile og avkopling. Vi strevar med vårt åndelege liv. Med våre bøner.
Med vår bibellesing. Med vår synd. Med våre nederlag som kristne medmenneske.
Men Jesus har kvile. Og nettopp ved å gå
han i møte på kviledagen, dagen som er utskild og helga for dette føremålet,
kan vi finne kraft, styrke og påfyll til å leve både vårt kristenliv og vårt borgarlege
liv på ein god måte.
I den kristne kyrkja er kviledagen ei
samansmelting av den jødiske sabbaten – den sjuande dagen, lørdagen etter vår kalender,
og Herrens dag, den første dagen i veka, dagen då Jesus stod opp att or grava,
søndagen. Som kristne har vi valt søndagen som vår kviledag. Herrens dag.
Påskedagen som vender tilbake ein dag i veka.
Dette er altså dagen til minne om at Jesus
stod opp att or grava. Då er det veldig meiningsfullt å bruke den både til den
regelmessige kvile som kjem att med sju dagars mellomrom, men like mykje til
heilagdagen som Gud talar om i det tredje bodet. Den heilage kviledagen.
Og korleis skal vi så bruke denne dagen?Ein ting vert i alle fall meiningslaust. Det er når vi tenkjer på at når Jesus
stod opp på denne dagen, så blir vi likevel liggjande i senga på den same
dagen.Så altfor mange, også truande kristne, tek
kvila så sjølvsagt at ein ikkje giddar å stå opp på denne dagen tidsnok til å
helge kviledagen ved å samlast i Guds hus til gudsteneste, bøn og tilbeding.
”Du skal halda kviledagen heilag” står det i det tredje bodet. Slik Gud
velsigna denne dagen og lyste han heilag, slik skal vi gå inn under velsigninga
det er å samlast i hans hus i lag med dei andre som trur, tilber og lovsyng.
Å halde denne dagen heilag er ikkje det same som å sitje med hendene i fanget
utan å gjere noko. Lenge var dette eit utbreidd misforståing mellom truande.
Søndagen vart ein forbodsdag. Ikkje arbeid! Ikkje strikketøy. Ikkje lydar av
hammar frå kjellar eller hytta som er under bygging. Ikkje fisketurar eller
bærplukking. Den pietistiske tradisjonen i vår kyrkje har gjennom hundreåra halde dei
kristne kraftig i øyra med alle sine påbod og forbod for kviledagen.
Vi kjenner igjen den jødiske tradisjonen som vi kan lese om i forlenginga av dagens
evangelietekst der vi les om læresveinane som plukka kornaks på ein sabbat. «Då
farisearane såg det, sa dei til han: «Sjå, læresveinane dine gjer noko som
ingen har lov å gjera på sabbaten?» (Matt,12,2)
Kviledagen er ein dag som skal vere
heilag. Kviledagen er ein dag vi har fått i gåve. Poenget er ikkje dagen eller
reglene, poenget er funksjonen og føremålet. Når reglane tek overhand vert
dagen ei tvangstrøye. Det kan mange vitne om frå norsk kvardagskristenliv. Men dagens frigjering frå gamle
tvangstrøyer kan kanskje ha slått for langt andre vegen. Der kviledagen vert
borte, misser menneske sin fridomsdag. Slik er det for mange i dag. For når
alle dagar er like, misser vi det heilage pusteholet i vår veke. Når alle dagar
vert handledagar, arbeidsdagar, forbruksdagar og aktivitetsdagar, misser vi ei
av Guds finaste gåver til menneska. Dagen då vår eiga oppbygging, restaurasjon,
står i fokus. Dagen med ei annleis rytme.
Eg trur ikkje Gud er oppteken av om vi tek
fram strikketøyet framfor peisvarmen ein sur søndagsettermiddag. Heller ikkje
av at hyttebyggaren gjer ferdig listinga rundt døra inn til soverommet før han
reiser heim att søndagskvelden etter ei god og avkoplande helg. Men eg trur at
Gud er oppteken av at vi fekk utnytte ein av dei sju dagane i veka til å slappe
av, kvile ut og kople frå, og ikkje minst, at vi fekk høve til eit heilagt møte
med han som også kvilte på den sjuande dagen. At vi ikkje forsømer samlinga om
Guds ord på denne dagen, slik Luther talar om det i forklåringa til det tredje
bodet.
Gud skapte kvila. Gud vil gje deg og meg
kvile.Men Gud har meir enn ein kviledag med sju dagars mellomrom å by oss.
Forfattaren av Hebrearbrevet held nærast
ei preike om dette i brevets 3. og 4.kapittel. Overskrifta på kapittel 4 i
Hebr. er: ”Guds folk har ei kvile i vente”. Her vert det skapt ei
forventning og ei von om ei endeleg kvile. Ein slags evigvarande kyrkjegang,
ein tilstand i fullkomen kvile.
Så
er det då framleis ei sabbatskvile i vente for Guds folk. Den som er komen inn
til hans kvile, får kvila frå sine gjerningar, liksom Gud kvilte frå sine. Lat
oss difor vera ivrige etter å koma inn til denne kvila,… (Hebr.4,9-10)
I
dag er det søndag. I dag er det kviledag. I dag er det heilagdag.Takk for at nettopp du fann vegen hit til
Guds hus på denne dagen for å helge den ved å lytte til Guds ord, ved å be,
lovsyngje og ved å bøye deg ved Herrens bord for å ta i mot den heilage
nattverden, og slik møte han som er Herre over denne dagen.
Men du skal vite at det vi opplever på ein
vanleg søndag midt på sommaren, det er ein bleik skugge av den fest og glede og
tryggleik som ligg der framme ein stad.
Så
er det då framleis ei sabbatskvile i vente for Guds folk. Den som er komen inn
til hans kvile, får kvila frå sine gjerningar, liksom Gud kvilte frå sine. Lat
oss difor vera ivrige etter å koma inn til denne kvila,… (Hebr.4,9-10)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar