Palmesøndag – II. 25.03.2018
Salhus kirke Matt. 26, 6-13 |
Hosianna!
Syng for Jesus!
Vi har blanda songstemmene våre med folkemengda i Jerusalem som kom for å hylle mannen på eselet palmesøndag.
Vi gjorde det mens vi gjekk inn i denne gudstensesta der det er fest. Fest og glede over to born som vi no har bore fram for Jesus og lagt over i hans hender.
Vi har blanda songstemmene våre med folkemengda i Jerusalem som kom for å hylle mannen på eselet palmesøndag.
Vi gjorde det mens vi gjekk inn i denne gudstensesta der det er fest. Fest og glede over to born som vi no har bore fram for Jesus og lagt over i hans hender.
Det
var også fest i Betania. Fest heime i huset til ein dei kallar for Simon den
spedalske. Truleg er dette akkurat same fest som Johannesevangeliet også fortel
om. Festen dei heldt for å glede seg over at Jesus var i lag med dei. Jesus som
like før hadde vakt Lasarus opp att frå døden og ropa han ut frå grava han låg
i. Stor jubelfest. "Takk-og- lov"-fest. Det var gjestebod av det
store slaget. Jubel. Glede. Fullt hus av slekt og vener.
Eit
naturleg midtpunkt var Jesus. Han som altså hadde vakt Lasarus opp att frå
døden.
Betania var i festrus. Her var det god mat og godt drikke. Og sannleg vart ikkje feststemninga også krydra med ei gjennomtrengjande godlukt som liksom understreka at dette var noko heilt utanom alt som elles var vanleg. For ved festbordet dukkar ei kvinne opp. Ho er ikkje namngjeven i det vi har lese frå Matteusevangeliet i dag. Men evangelisten Johannes identifiserer henne som Maria. Det kan vere Maria, søster til Marta og Lasarus. Men det er nok helst den myteomspunne Maria Magdalena.
Betania var i festrus. Her var det god mat og godt drikke. Og sannleg vart ikkje feststemninga også krydra med ei gjennomtrengjande godlukt som liksom understreka at dette var noko heilt utanom alt som elles var vanleg. For ved festbordet dukkar ei kvinne opp. Ho er ikkje namngjeven i det vi har lese frå Matteusevangeliet i dag. Men evangelisten Johannes identifiserer henne som Maria. Det kan vere Maria, søster til Marta og Lasarus. Men det er nok helst den myteomspunne Maria Magdalena.
No,
ved festen for den levande Lasarus, tok altså Maria fram ei krukke med salve -
dyr nardussalve. Ho salva hovudet til Jesus mens han låg til bords, står det.
Det er som vi kan kjenne den gode lukta av salven som breidde seg i heile huset. Sanneleg - her var det fest i glede for livet - livet som Lasarus hadde fått attende.
Det er som vi kan kjenne den gode lukta av salven som breidde seg i heile huset. Sanneleg - her var det fest i glede for livet - livet som Lasarus hadde fått attende.
Eller
var det livet som stod i sentrum der i Betania?
For
vertskapet var det nok livet - glede over at Lasarus var mellom dei att, og
takksemd til Jesus som hadde vist seg sterkare enn døden.
Men
sanneleg tek ikkje Jesus til å tale om døden på denne gledesfesten for livet.
For når han får kritikk frå læresveinane for at han verkeleg lar denne kvinna
få sløse bort så mykje pengar til dyr salve, for å salve hovudet til Jesus, når
pengane som det kosta å kjøpe salven heller kunne vore gjevne til dei fattige;
så er Jesus kontant med si irettesetjing, samstundes som han tek Maria i
forsvar:
"Hvorfor plager dere henne? Hun har gjort
en god gjerning mot meg. De fattige har dere alltid hos dere, men meg har dere
ikke alltid. Da hun helte denne salven ut over kroppen min salvet hun meg til
min gravferd."
Ho
salva han til … Gravferdsdagen!
Var
det ikkje nettopp i glede over ein oppattlivna Lasarus dei var samla?
Og så tek Jesus til å tala om sin eigen gravferdsdag.
Og så tek Jesus til å tala om sin eigen gravferdsdag.
Snakk
om kalddusj!
Vegen
er ikkje lang frå feststemning til skuggar av trugande død. Og midt oppe i
dette lar altså Jesus seg salve. Han tek i mot takk og hylling for sin siger
over døden. Han let seg tilbe på ein måte som kan hende syntes ekstragavant og
råflott.
Midt
i festen for livet, ser vi at Jesus er på veg til sin eigen død. Midt i gleda
over at Lasarus truleg sat lys levande i det velluktande rommet, gjer Jesus det
klårt at for hans eigen del nærmar død og grav seg.
Han som er Herre over døden vert salva til si eiga gravferd på ein fest for at livet hadde sigra.
Han som er Herre over døden vert salva til si eiga gravferd på ein fest for at livet hadde sigra.
Dette
er paradokset på palmesøndag.
Her
ligg det noko i lufta!
Det
er som om det luktar påske av den velluktande salven.
For
allereie dagen etter festen i Betania veit vi at Jesus var veg inn til
påskehøgtid i Jerusalem. Då er det at vi høyrer om hyllingsrop, om jubel og
tilbeding.
Med
palmegreiner og Hosiannarop vart Jesus
møtt på vegen frå festen i Betania til påskehøgtid i Jerusalem.
Heile
teksten vår er eigentleg eit einaste ropande vitnemål til oss som lever i dag:
Livets Herre er på veg til sin eigen død! Han veit om ein nær tilstundande
gravferdsdag. Han er på veg dit. Og på denne vegen lar han seg salve, innvie,
før han tek mot vår tilbeding og vår hylling.
På
sin veg mot død og liding let han seg salve av overdådig dyr nardussalve. Han
lar seg takke og tilbe. Seinare sit han på eselryggen og lar folket hylle seg
som ein konge.
For han er då Herre over livet!
Han har prova det ved å vekkje Lasarus opp att frå dei døde. Men han som er sterkare enn døden, skal sjølv døy.
Her er det ikkje berre takkefest for at Lasarus vart levande att. Her går festen over i ei hylling av han som skal døy. Det er både fest for livet og fest før døden; på same tid.
For han er då Herre over livet!
Han har prova det ved å vekkje Lasarus opp att frå dei døde. Men han som er sterkare enn døden, skal sjølv døy.
Her er det ikkje berre takkefest for at Lasarus vart levande att. Her går festen over i ei hylling av han som skal døy. Det er både fest for livet og fest før døden; på same tid.
Slik
er det også i vår kyrkje på palmesøndag. Det er fest for livet.
Vi held fest for nyfødde born som gjennom dåpen vert knytta fast til Jesus.
Samstundes gler vi oss over at vi veit at Jesus er sterkare enn døden. Han beviste det med Lasarus. Og snart skal han sjølv i nærkamp med døden. Men den kampen skal han også vinne. Vi prisar og hyller Jesus for hans livgjevande krefter. I dag skal vi med takk og glede vere med å tilbe Jesus gjennom salmar og bøner for hans makt over døden.
Vi held fest for nyfødde born som gjennom dåpen vert knytta fast til Jesus.
Samstundes gler vi oss over at vi veit at Jesus er sterkare enn døden. Han beviste det med Lasarus. Og snart skal han sjølv i nærkamp med døden. Men den kampen skal han også vinne. Vi prisar og hyller Jesus for hans livgjevande krefter. I dag skal vi med takk og glede vere med å tilbe Jesus gjennom salmar og bøner for hans makt over døden.
Og
paradoksalt nok skal vi samstundes hylle og tilbe han for at han sjølv er
viljug å døy.
Det er også fest før døden.
Det er også fest før døden.
Når
vi stemmer i våre Hosianna, så er det ei lovprising av han som både gjev liv,
samstundes som han sjølv er viljug til å døy.
Som
Maria var overdådig i si salving av Jesu føter, vil vi i dag vera sløsande med
vår lovsong og vår takk. Vi har ikkje salve av det dyre og velluktande slaget
mellom hendene. Men våre bøner og vår lovsong skal fylla oss på denne
palmesøndagen.
Det
er noko i lufta. Det luktar påske. Og
påske handlar om død. Ein død som Jesus med opne augo og eit hjarta som bankar
i otte og redsel rir friviljug i møte. Men påske er i endå høgare grad livet.
Han som skal døy; han som alt er salva til si eiga gravfred, han har prova at
døden er for svak for han. Ingen har meir makt enn mannen som palmesøndag set
seg på eselet. Sjølv om han må døy, så er det livets triumfator som rir inn mot
påske i Jerusalem.
Kan
det tenkjast nokon som er meir verdig Hosiannarop, tilbeding og lovprising enn
han som var på fest for livet, og før døden?
Denne
palmesøndagen var det eit mål for oss alle om vi kunne gå ut att or kyrkja, og
inn i påskeveka og påskefeiringa med eit brennande ynskje: Også vi vil
hylla livets triumfator på hans veg mot døden. For den døden han skal lide, er
ein død i staden for deg og meg. Det er ein soningsdød for syndene mine som
ventar eselryttaren inne i påskebyen Jerusalem. Det er likeeins dine synder som
utgjer vekta eselet må bera denne forunderlege dagen.
Jesus skal lide og døy - men han skal også leve!
Påska
er så proppfull av paradoks at det er vanskeleg å setja ord på dei. Kanhende er
det ikkje dei mange orda som gjev uttrykk for det vi skal vera saman om i den
veka vi no går inn i. Kanhende er det handling etter førebilete frå evangeliets
eige vitnemål vi heller skulle leggje vekt på. Handling, meir enn mange ord. Og
handling i denne samanhang, er det same som tilbeding.
Maria
sløsa med dyr salve. Jesus sjølv sa det var til hans eiga gravferd.
Kva
er det du og eg kjem til å sløse med i påska?
Er
det vår tid i lag med Herren Jesus?
Eller er det viktigare for oss å bruke tid ved solgudens føter i påska?
Eller er det viktigare for oss å bruke tid ved solgudens føter i påska?
Ropar
vi etter fritid, ferie og kriminalgåter i påskehelga, eller ropar vi Hosianna i
Guds hus på dei ulike helgedagane?
Det
er påske. Det ligg noko i lufta. Og det vi skulle kjenne på som ein djup vellukt
i lufta over alle våre byar og bygder og kyrkjelydar denne påskehelga, det var
suget frå eit kyrkjefolk som skunda seg til kyrkje for å takke, tilbe og hylle
med Hosianna-rop, han som er Herre over livet; han som skundar seg mot si eiga
liding og død, men som skal leve slik at vi i all æve skal eige Livet.
AMEN
!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar