Hagen - 1.Mos.2,8-9
.................... Hagen er død.
Om han og familien faktisk også har ein hage å stelle med heime i Eidsvåg, det har eg ikkje sjekka ut. Om hagearbeid betyr noko for dykk som i dag sørgjer, det veit eg ingen ting om. Men eg veit at no er det vår. Mange av oss finn vegen ut til vår eigen hage, og trivst med det.
Men nokre har hagen klistra fast til seg til ei kvar tid. For det er familienamnet dykkar. Det heitte også han vi no tek farvel med. Han som etter kvart skal gøymast i jorda i den vakre hagen rett utanfor stovevindauga dykkar, nemleg Eidsvåg gravplass.
Om han og familien faktisk også har ein hage å stelle med heime i Eidsvåg, det har eg ikkje sjekka ut. Om hagearbeid betyr noko for dykk som i dag sørgjer, det veit eg ingen ting om. Men eg veit at no er det vår. Mange av oss finn vegen ut til vår eigen hage, og trivst med det.
Men nokre har hagen klistra fast til seg til ei kvar tid. For det er familienamnet dykkar. Det heitte også han vi no tek farvel med. Han som etter kvart skal gøymast i jorda i den vakre hagen rett utanfor stovevindauga dykkar, nemleg Eidsvåg gravplass.
Eg kan ikkje hjelpe for at tankane mine
vart sette i sving då eg fekk vite namnet på han som døydde frå oss. Hagen.
Det handlar om døden. Og døden vart mennesket først kjend med i hagen.
I Paradishagen. I 1.Mos.2,8-9 les vi:Herren Gud planta i gammal tid ein hage i Eden. Der sette han mennesket han hadde forma. Og Herren Gud lét alle slag tre veksa opp or jorda, forlokkande å sjå på og gode å eta av, og midt i hagen livsens tre og treet til kunnskap om godt og vondt.
I Paradishagen. I 1.Mos.2,8-9 les vi:Herren Gud planta i gammal tid ein hage i Eden. Der sette han mennesket han hadde forma. Og Herren Gud lét alle slag tre veksa opp or jorda, forlokkande å sjå på og gode å eta av, og midt i hagen livsens tre og treet til kunnskap om godt og vondt.
Livet starta i ein hage. Her møter vi Adam
og Eva. Først Adam. Så Eva, kvinna som vart skapt for at mannen ikkje skulle
vere åleine, og for å vere ei hjelp for han. Slik talar Bibelen om dei første
menneska. Vi høyrer korleis dei levde i hagen. Vi høyrer om idyllen. Om Gud som
går tur i hagen i den svale kveldsvinden.
Bibelens historie om dei første menneska startar i hagen. Mellom alle slags
gode tre lever menneska i Paradis, i Eden. Og der veks også livsens tre og treet
til kunnskap om godt og vondt.
Men i hagen lever også slangen. Djevelen i
dyreskapnad, som lokkar kvinna og mannen til å synda mot Gud. Vi les om
syndefallet i 1.Mos. og om dei forferdelege følgjer det får. Først for Adam og
Eva. Herren Gud viste dei ut or hagen og sette dei til å dyrka jorda som dei
var tekne av, står det. Og det står meir. Her finn vi delar av det ritualet som
avsluttar alle gravferder. Det var Gud som sa det då han jaga dei første
menneska ut or hagen: «Støv er du, og til
støv skal du venda attende.», eller som det stod i bibelomsetjinga vi
kjende for nokre år sidan: ”Jord er du, og til jord skal du atter verta”
(1.
Mos.3,19)
Døden høyrer vi om for første gong i
Paradishagen. Men det er ikkje siste gong vi høyrer om døden. Seinare har
menneskeslekta bore med seg arven frå Adam og Eva. Den arven som heiter synd.
Og løna for det er ingen ting å gle seg over. Løna for synda er all sjukdom,
vondskap og djevelskap som vi menneske alle er smitta av, og som vi seinare må
dragast med. Alt dette som i yttarste konsekvens fører døden med seg. Det som
ingen av oss kjem utanom. Dette som påfører oss slik smerte i form av sorg og
sakn når døden hentar våre kjære frå oss. Dette som gjer oss urolege og redde
for det faktum at ein gong er det min tur til å døy. Eller din tur.
Døden møter vi i hagen. Men i hagen møter
vi også ein som kjempar mot døden.
I angst og med sveittedråpar som renn som blod i ansiktet møter vi Jesus i ein
annan hage: Getsemanehagen. Her bur han seg til det som snart skal møte han:
svik og fangeskap, ei latterleg rettssak og grufull tortur. Og ikkje minst
døden. Døden som bøter på skaden frå Adam og Eva sitt syndefall. Døden som
sonar for dine og mine syndefall. Døden på krossen som vert til ei oppreising
for ei heil menneskeslekt som må leve med døden som den siste fienden heilt
fram til han ein gong gjer alle ting nye.
I Getsemanehagen gjev Jesus seg heilt over
i Guds hand. Også han er redd for å døy. Men han ber likevel slik vi alle
skulle lære oss å be: ”- ikkje som eg
vil, berre som du vil” (Matt, 26,39)
Det Jesus gjorde då han døydde, og endå
meir: Då han tre dagar seinare stod opp att or grava, det gjev håp til alle oss
som har fått døden tett inn på oss. Det gjer at Guds ord til dei første
menneska som lydde ”Jord er du, og til jord skal du atter verta”; desse
orda får ei tilføying når vi nyttar dei ved alle gravferder. Då legg vi til med
håp: ”Av jorda skal du atter stå opp”
Vi trur at det Jesus gjorde då han gav seg
over i Guds hand i Getsemanehagen og seinare vart krossfest på Golgata, og då
han stod oppatt or grava dei la han i då han hadde anda ut på krossen - ei grav som også låg i ein hage (Johs 19,41-42); at alt
dette skal verte den truande kristne til del. Også vi vonar på ei oppstode.
Og vi vonar på nytt liv. På ei nyskapt
jord.
Også der kan vi rekne med at det skal vere
ein hage. For slik vi på Bibelens første sider, i 1.Mos., kan lese om hagen i
Eden, Paradishagen, og om livsens tre som veks der, slik møter vi treet att i
Bibelens siste bok, Johs. openberring.
Ved ei elv er det planta. Dette er treet
som ber frukt tolv gonger i året. (Johs. opb. 22,2) Treet som
symboliserer det fullkomne livet. Slik som det ein gong var fullkome i Guds
hage, slik skal det atter verte det i oppstoda og det nye livet. Det evige
livet.
Dette er håpet den kristne kyrkja kan
forkynne når døden gjestar oss. Det handlar om at ein gong skal vi gå inn i den
store våren med den uendeleg vakre hagen.
Der det er sol og mildvêr. Der hagen alltid er grøn. Der blomane
alltid blømer. Der lauvet ikkje visnar og fell dødt til jorda slik vi menneske
også gjer det i det tilværet vi kjenner her og no.
I det fullkomne, evige livet kan vi hauste kvar månad året
rundt, vi slepp å luke ugras og vi treng ikkje bry oss om skadedyr, korkje brunsniglar
som et opp nye plantar, eller slangar som fører menneska til synd og fråfall.
Vi ser fram mot, og håpar på, ei oppstode som vil ta oss tilbake til slik det var der livet starta, då alt ein gong var godt; i Paradishagen.
AMEN.
Vi ser fram mot, og håpar på, ei oppstode som vil ta oss tilbake til slik det var der livet starta, då alt ein gong var godt; i Paradishagen.
AMEN.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar