4. s. i
fastetida III
Haus, 04.03.2016
Joh. 6,24-36
Tenk om Jesus
hadde gått rundt på jorda anno 2016!
Og tenk om han hadde gjort dei same teikn og under som han gjorde den gongen ved Tiberiassjøen då han metta 5000 og vel så det, med mat som knapt ville ha fylt ei vanleg norsk nistekorg – fem brød og to fiskar.
Og tenk om han hadde gjort dei same teikn og under som han gjorde den gongen ved Tiberiassjøen då han metta 5000 og vel så det, med mat som knapt ville ha fylt ei vanleg norsk nistekorg – fem brød og to fiskar.
Eg ser det for
meg at han ville fått det travelt. At han ville fått tilbod om superløn som
konsulent i for eksempel Kirkens Nødhjelp. Men var det pengar det stod på,
ville nok langt større organisasjonar eller firma kunne overby det ein norsk
naudhjelpsorganisasjon kan varte opp med.
Men
med Jesus har det heldigvis aldri stått om pengar. Det han gav, og gjev, kan ikkje målast med pengar.
Og det han gav,
og gjev, er så mykje meir enn berre mat til 5000 svoltne.
Men: Han gav mat
før han gav noko anna!
Dei som sat i det
tørre graset ved Tiberias og drøymde om at Jesus skulle vere konge for dei,
hadde god grunn til å drøyme slik.
Slik så mange,
mange menneske i dag drøymer seg inn i ei framtid der ein konge eller ein
frigjerar eller eit opprør skal velte om på deira situasjon. Ein håplaus
situasjon for veldig mange. Fordi dei lever i skuggen av krig. I otte for
terror. Med mangel på mat. Utan medisin og lækjehjelp. Mange er fortvila. Mange
legg ut på flukt. F.eks frå Syria til Europa. Der dei ikkje akkurat møter opne
grenser, opne dører eller opne armar. Men også desse håpar på eit betre liv.
Dei treng det. Slik mange gjer det av dei som Kirkens Nødhjelp set fokus på i
denne fastetida.
Tenk om Jesus hadde
vore her!
Kva ville han
gjort for alle desse? Kva ville han gjort før han gjorde noko anna?
Dei 5000 som var
svoltne fekk mat før han gjorde noko meir. På ein så overtydande måte vart dei
metta at draumane deira tok heilt av – Jesus måtte verte konge for dei. Og no
var dei på leit etter han. Dei reiste frå Tiberias til Kapernaum for å finne
han. For at han skulle fylle håpet deira. Han hadde gjeve dei mat. Jesus måtte
vere noko som ingen andre var.
Kristne som lever
anno 2016 skulle vere med å tenne håp hjå dei svoltne. Vi skulle fylle matfat
der mat er manglevare. Vi har overflod. Andre manglar det meste. Ikkje minst
dei som rømer frå krig og vald og vondskap.
Vi lever ikkje i
håpløyse. Til og med når alvorleg sjukdom rammar, har mange av oss håp fordi sjukehusa
står der med all sin teknologi og med dyre medisinar.
Kor håplaust må
det vere for dei millionane som døyr av bagatellmessige sjudomar. Som døyr
fordi ingen har lært dei om hygiene, eller fordi ingen har vist dei korleis
reint vatn kan skaffast, eller kor livsviktig det er å få kloakken bort frå
borna som leikar i gata. Reint vatn – det er fokus for Kirkens Nødhjelp når
fasteaksjonen som konfirmantane her i Haus skal vere med på når den går av
stabelen neste søndag
Vi har lært oss
lekser om krig og terror også i vårt land. Likevel kan ingen påstå at det
kastar skuggar over tilværet vårt, slik til kvardags.
Tenk korleis dei
har det, dei som lever der dette er det normale – at bomber går av, at blodet
flyt og tårene renn i svartaste fortviling. Kva drøymer dei om?
Kva ville du ha drøymt om?
Eg trur mange av oss ville drøymt om mat og fred og helse og levedagar.
Kva ville du ha drøymt om?
Eg trur mange av oss ville drøymt om mat og fred og helse og levedagar.
Om framtidshåp.
I fastetida dette året er utfordringa gjeven til kvar einaste av oss: Ver med å ta eit tak for at draumane til dei fattige, til dei lidande, til dei krigsherja, til terroroffera, kan verte noko meir enn draumar. At noko kan skje slik at framtida kan smile til dei.
I fastetida dette året er utfordringa gjeven til kvar einaste av oss: Ver med å ta eit tak for at draumane til dei fattige, til dei lidande, til dei krigsherja, til terroroffera, kan verte noko meir enn draumar. At noko kan skje slik at framtida kan smile til dei.
Jesus gjorde noko
– før han gjorde alt det andre: Først metta han dei svoltne – så
heldt han tale om brødet frå himmelen.
I dag stig vi inn
med antennene våre innstilte på denne talen. Kva hadde Jesus på hjarta til dei
han allereie hadde gjeve mat – dei som hadde vore vitne til underet hans? Ikkje
berre eit brødunder. For Jesus hadde faktisk nettopp også gått på vatnet. Han
hadde altså vist seg som ein som var heva over alle naturlover.
Og no talar han
til alle desse som hadde sett kva han var i stand til å gjere.
De leitar ikkje etter meg
fordi de såg teikn, men fordi de åt av brøda og vart mette. Arbeid ikkje for den mat som forgår, men for
den mat som varer og gjev evig liv, den som Menneskesonen skal gje dykk.
I
gjerning har Jesu allereie vist kor viktig det er å fylle dei menneskelege
behov. Før han heldt talar og gjorde teikn og under, metta han dei svoltne.
Samstundes vil
ikkje Jesus vere mirakelmannen eller brødkongen. Han ville vere noko meir. Han
ville gje håp om noko som gjekk ut over det kvardagslege.
De leitar ikkje etter meg
fordi de såg teikn, men fordi de åt av brøda og vart mette. Arbeid ikkje for den mat som forgår, men for
den mat som varer og gjev evig liv, den som Menneskesonen skal gje dykk.
Den forrige paven
i Roma, den tyske pave Benedikt XVI, har skrive ei bok som kom på norsk for nokre
år sidan, ”Jesus fra Nasaret”. Her er det mykje tankevekkjande og
spanande stoff. Eit langt kapittel i boka er ein gjennomgang av dei ulike
bønene i Fadervår, og når paven kommenterer
den fjerde bøna i Fadervår, ”Gjev oss i dag vår daglege brød”, så opnar
han for viktig ny forståing både av denne bøna, men også av det vi talar om i
denne teksten på 4.s. i faste.
Paven peikar på
at bøna i Fadervår: ”Gjev oss i dag vår daglege brød” eigentleg er ei bøn om
den maten dei fattige treng for å leve kvar dag.
Men samstundes peikar bøna utover seg sjølv. Når Jesus lærer sin vener å be på denne måten, så kan desse orda også hjelpe oss til å hugse det som skjedde med Israels folk som Gud sjølv gav mat i den tida dei var ute på vandring i øydemarka. Paven legg vinn på å understreke at underet med mannaen i øydemarka, som også er omtala i vår preiketekst, dette mirakelet peikar ut over seg sjølv og mot den verda i det framtidige der Jesus sjølv vil vere vår mat – han som kallar seg for Livsens brød.
Men samstundes peikar bøna utover seg sjølv. Når Jesus lærer sin vener å be på denne måten, så kan desse orda også hjelpe oss til å hugse det som skjedde med Israels folk som Gud sjølv gav mat i den tida dei var ute på vandring i øydemarka. Paven legg vinn på å understreke at underet med mannaen i øydemarka, som også er omtala i vår preiketekst, dette mirakelet peikar ut over seg sjølv og mot den verda i det framtidige der Jesus sjølv vil vere vår mat – han som kallar seg for Livsens brød.
Gamle pave
Benedikt kommenterer denne brødtalen som vi har for oss som preiketekst nett
no. Han peikar på det vi alt har vore inne på, om dei svoltne menneska som
lytta til Jesus, og som han ikkje vil sende bort før han har gjeve dei
nødvendig mat for å leve utan å vere svoltne der og då.
Men, seier paven: - Jesus tillet ikkje at vi stoggar der og reduserer menneskets behov for brød til det som er reint biologisk og materielt nødvendig. ”Mennesket lever ikkje av brød åleine, men av kvart ord som går ut frå Guds munn” (Matt. 4,4)
Det mirakuløse brødunderet som Jesus gjorde, minner om mannaunderet i øydemarka, men samstundes om noko meir, nemleg at Logos, Guds ord, Jesus Kristus, er den eigentlege næring for mennesket. Dette er det evige Ordet, den evige meininga som vi kjem frå i opphavet, og som våre liv er innretta i mot.
Men, seier paven: - Jesus tillet ikkje at vi stoggar der og reduserer menneskets behov for brød til det som er reint biologisk og materielt nødvendig. ”Mennesket lever ikkje av brød åleine, men av kvart ord som går ut frå Guds munn” (Matt. 4,4)
Det mirakuløse brødunderet som Jesus gjorde, minner om mannaunderet i øydemarka, men samstundes om noko meir, nemleg at Logos, Guds ord, Jesus Kristus, er den eigentlege næring for mennesket. Dette er det evige Ordet, den evige meininga som vi kjem frå i opphavet, og som våre liv er innretta i mot.
Med klårtenkte og elegante ord knyter paven orda
frå preiketeksten vår til orda vi kjenner att i frå juleevangeliet i flg. Johs
der Jesus omtalar seg sjølv som Logos, som Ordet som vart kjøt, ordet som vart
menneske.
Han som vart menneske gjev seg sjølv for oss i
nattverdens sakrament, i brødet, og på den måten vert det evige Ordet, Logos,
Jesus sjølv, til eit brød for framtida som vi kan ta i mot her og no gjennom
nattverden.
Ingen skal skulda den tyske paven for å fare med
lettvint prat når han kommenterer Fadervår. Men om det han uttrykkjer kan vere
tungt og vanskeleg stoff å trengje inn i, så har det sjølvsagt samanhang med at
det Jesus talar om også er temmeleg ubegripeleg.
For oss er det liksom så mykje enklare å løfte fram
mirakel-Jesus. Han som fiksar mat til ei svær folkemengde ein fei. Han som kjem
spaserande på vatnet i møte med vitskræmde læresveinar.
Han er ein slik vi kan drøyme om. Ein som kan ordne
våre dagleg problem i nærmiljøet eller som kan vere løysinga på store
konfliktar langt ute i ei verd under andre himmelstrok.
I vår fastetid skal vi ikkje gløyme denne Jesus.
Mirakelmannen. Lat han inspirere deg til å følgje opp det han demonstrerer av
handlekraft og velvillig omtanke for alle som treng hjelp.
Men våg deg litt lenger inn i det vi nesten kan
kalle mystiske tankegangar som Jesus også tek oss med på. Han talar om brød.
Men Jesus talar også om det han kallar ”det sanne brødet” – det som kjem frå
himmelen.
Det er også noko vi treng for å leve.
Og det brødet er han sjølv. -Eg er livsens
brød
Vi lever eit liv
her og no. Ingen fortener å svelte og lide og å ha det vanskeleg i dette livet.
Difor skal vår daglege brød delast.
Men vi har eit
liv å leve på den andre sida av dette livet.
Vi treng å ete
også for dette livet. Vi treng å ete ”-
den mat som varer og gjev evig liv”
Difor må vi bli
kjende med og ta til oss av han som seier til oss på denne dagen: Eg er livsens brød
Amen
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar