Palmesøndag III. 20.03.16 Biskopshavn Johs. 12,1-13 |
Det var fest i
Betania. Stor jubelfest. "Takk-og-lov"-fest. Det var gjestebod av det
store slaget. Jubel. Glede. Fullt hus av slekt og vener. Med ei strålande
opplagt vertinne i spissen for heile arrangementet. Ei vertinne som vi frå
andre samanhangar veit kunne dette med å stelle hus, med å varte opp, med å
gjere i stand til fest. Vertinna var Marta. Og heidersgjesten var også denne
gongen Jesus. Han som fleire gonger før hadde vore på besøk hjå Marta og
søstera Maria, og som i alle fall ved eitt høve hadde måtte setje den travle og
flittige Marta på plass:
"-Marta. Marta. Du gjør deg strev og uro med mange ting. Men ett er nødvendig. Maria har valgt den gode delen.." (Luk. 10,41f)
"-Marta. Marta. Du gjør deg strev og uro med mange ting. Men ett er nødvendig. Maria har valgt den gode delen.." (Luk. 10,41f)
Og no var altså
Marta i sving att. Men denne gongen hadde ikkje Jesus innvendingar mot at ho
stelte til fest. Og jammen hadde dei grunn til å feste. Ikkje berre fordi Jesus
var der som heidersgjest, men også fordi Lasarus var der. Bror til Marta og
Maria, han som Jesus hadde vakt opp frå dei døde. Det var i sanning ei
skikkeleg "takk-og-lov-fest". For her sat undergjeraren og
livgjevaren til bords og åt saman med han som hadde lagt som lik i fire dagar i
grava. Jesus og Lasarus var på fest i lag. Det var takkefest for livet. Han som
var død, var levande, og eit naturleg midtpunkt for glade søstrer og for
undrande vener og slektningar.
Men eit endå meir
naturleg midtpunkt var Jesus. Han som hadde vakt Lasarus opp att frå døden.
Betania var i festrus. Her var det god mat og godt drikke. Og sannleg vart
ikkje feststemninga også krydra med ei gjennomtrengjande godlukt som liksom
understreka at dette var noko heilt utanom alt som elles var vanleg. For ved
festbordet dukkar Maria opp att ved Jesu føter. Den gongen Jesus måtte
irettesetje Marta for å vere altfor travel med sitt husstell, høyrde vi om
Maria, søster hennar, at ho sette seg ved Jesu føter og lydde på orda hans.
No, ved festen for
den levande Lasarus, tok Maria fram ei krukke med salve - dyr nardussalve- og
sette seg ved Jesu føter enno ein gong. Ho salva føtene til Jesus. Og den gode lukta
frå salven breidde seg i heile huset. Sanneleg - her var det fest i glede for
livet - livet som Lasarus hadde fått attende.
Eller var det
livet som stod i sentrum der i Betania?
For vertskapet var
det nok livet - glede over at Lasarus var mellom dei att, og takksemd til Jesus
som hadde vist seg sterkare enn døden.
Men sanneleg tek
ikkje Jesus til å tale om døden på denne gledesfesten for livet. For når han
får kritikk frå den svikfulle Judas for at han verkeleg lar Maria få sløse bort
så mykje pengar til dyr salve, berre for å salve Jesu føter, når pengane som
det kosta å kjøpa salven heller kunne vore gjevne til dei fattige; så er Jesus
kontant med si irettesetjing av han som skulle verte svikaren, samstundes som
han tek Maria i forsvar:
"La henne være! Hun har gjemt
salven til den dag jeg skal begraves. De fattige har dere alltid hos dere, men
meg har dere ikke alltid."
"Den dag jeg skal
begraves…" Gravferdsdagen!
Var det ikkje
nettopp i glede over ein oppattlivna Lasarus dei var samla?
Og så tek Jesus til å tale om sin eigen gravferdsdag.
Og så tek Jesus til å tale om sin eigen gravferdsdag.
Snakk om kalddusj!
Vegen er ikkje lang
frå feststemning til skuggar av trugande død. Og midt oppe i dette lar altså
Jesus seg salve. Han tek i mot takk og hylling for sin siger over døden. Han
let seg tilbe på ein måte som kan hende syntes ekstragavant og råflott.
Midt i festen for
livet, ser vi at Jesus er på veg til sin eigen død. Midt i gleda over at
Lasarus sat lys levande i det velluktande rommet, gjer Jesus det klårt at for
hans eigen del nærmar død og grav seg. Han som er Herre over døden vert salva
til si eiga gravferd på ein fest for at livet hadde sigra.
Dette er
paradokset på palmesøndag.
Her ligg det noko
i lufta!
Den velluktande
salven sper ei godlukt av påske!
For allereie dagen
etter festen i Betania høyrde vi at Jesus var veg inn til påskehøgtid i
Jerusalem. Og enno ein gong høyrer vi om hyllingsrop, om jubel og tilbeding.
Med palmegreiner
og Hosiannarop vart Jesus møtt på vegen
frå festen i Betania til påskehøgtid i Jerusalem.
Heile teksten vår
er eigentleg eit einaste ropande vitnemål til oss som lever i dag: Livets Herre
er på veg til sin eigen død! Og på denne vegen tek han mot vår tilbeding og vår
hylling.
På sin veg mot død
og liding let han seg salve av overdådig dyr nardussalve. Han lar seg takke og
tilbe. Og han sit på eselryggen og lar folket hylle seg som ein konge. For han
er då Herre over livet! Han har prova det ved å vekkje Lasarus opp att frå dei
døde. Men han som er sterkare enn døden, skal sjølv dø. Her er det ikkje berre
takkefest for at Lasarus vart levande att. Her går festen over i ei hylling av
han som skal døy. Det er både fest for livet og fest før døden;
på same tid.
Slik er det også i
vår kyrkje på palmesøndag.
Det er fest for livet.
Vi gler oss over at vi veit at Jesus er sterkare enn døden. Vi prisar og hyller Jesus for hans livgjevande krefter. I dag skal vi med takk og glede vere med å tilbe Jesus gjennom salmar og bøner for hans makt over døden.
Det er fest for livet.
Vi gler oss over at vi veit at Jesus er sterkare enn døden. Vi prisar og hyller Jesus for hans livgjevande krefter. I dag skal vi med takk og glede vere med å tilbe Jesus gjennom salmar og bøner for hans makt over døden.
Og paradoksalt nok
skal vi samstundes hylle og tilbe han for at han sjølv er viljug å døy.
Det er også fest før døden.
Det er også fest før døden.
Når vi stemmer i
våre Hosianna, så er det ei lovprising av han som både gjev liv, samstundes som
han sjølv er viljug til å døy.
Som Maria var
overdådig i si salving av Jesu føter, vil vi i dag vere sløsande med vår
lovsong og vår takk. Vi har ikkje salve av det dyre og velluktande slaget
mellom hendene. Men våre bøner og vår lovsong skal fylle oss på denne
palmesøndagen.
Det er noko i
lufta. Det luktar av påske. Og påske
handlar om død. Ein død som Jesus med opne augo og eit hjarta som bankar i otte
og redsel rir friviljug i møte. Men påske er i endå høgare grad livet. Han som
skal døy; han som alt er salva til si eiga gravfred, han har prova at døden er
for svak for han. Ingen har meir makt enn mannen på eselet. Sjølv om han må
døy, så er det livets triumfator som rir inn mot påske i Jerusalem.
Kan det tenkjast
nokon som er meir verdig Hosiannarop, tilbeding og lovprising enn han som var
på fest for livet, og før døden?
Denne
palmesøndagen var det eit mål for oss alle om vi kunne gå ut att or kyrkja, og
inn i påskeveka og påskefeiringa med eit brennande ynskje: Også vi vil
hylle livets triumfator på hans veg mot døden. For den døden han skal lide, er
ein død i staden for deg og meg. Det er ein soningsdød for syndene mine som
ventar eselryttaren inne i påskebyen Jerusalem. Det er likeeins dine synder som
utgjer vekta eselet må bere denne forunderlege dagen.
Jesus skal lide og
døy - men han skal også leve!
Påska er så
proppfull av paradoks at det er vanskeleg å setje ord på dei. Kanhenda er det
ikkje dei mange orda som gjev uttrykk for det vi skal vere saman om i den veka
vi no går inn i. Kanhenda er det handling etter førebilete frå evangeliets eige
vitnemål vi heller skulle leggje vekt på. Handling, meir enn mange ord. Og
handling i denne samanhang, er det same som tilbeding.
Maria sat ved
Herrens føter. Ho sløsa med dyr salve. Jesus sjølv sa det var til hans eiga
gravferd.
Kva er det du og
eg kjem til å sløse med i påska?
Er det vår tid ved
Herrens føter? Eller er det viktigare for oss å bruke tid ved solgudens føter i
påska?
Ropar vi etter
fritid, ferie og kriminalgåter i påskehelga, eller ropar vi Hosianna i Guds hus
på dei ulike helgedagane?
Det er påske. Det
ligg noko i lufta. Og det vi skulle kjenne på som godlukt i lufta over alle
våre byar, bygder og kyrkjelydar denne påskehelga, det var suget frå eit
kyrkjefolk som skunda seg til kyrkje for å takke, tilbe og hylle med
Hosianna-rop, han som er Herre over livet; han som skundar seg mot si eiga liding
og død, men som skal leve slik at vi i all æve skal eige Livet.
AMEN
!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar