1. s. i fastetida. II. 21.02.21
Ytre Arna kyrkje (Digital gudsteneste)
Matt.16,21-23
Fastetid er kamptid.
Kamp mot freistingar. Kamp for å vekse i tru. Kamp mot vantru.
Og i år: Kamp for å vinne tilbake
fellesskapet i kyrkja som pandemien delvis har røva frå dei truande.
Evangelieteksten i dag introduserer oss for den kampen Jesus gjekk mot når det
snart skulle bli påske: Jesus «- skulle … lida mykje. Han skulle bli slegen
i hel, og tredje dagen skulle han reisast opp.»
Peter forstod ingen ting av det som var i
ferd med å hende. Det var som om Peter fekk eit slag i ansiktet av Jesu
refsande ord: «Vik bak meg Satan! Du vil føra meg til fall. Du har ikkje
tanke for det som Gud vil, berre for det som menneska vil.»
Eg må tilstå at det er ikkje ofte eg les
katolsk litteratur. Men for nokre dagar sidan fekk eg ei utgåve av «St. Olav»[1] i hendene.
Det offisielle kyrkjebladet for den katolske kyrkja i landet vårt. Nyvigsla
biskop i Trondheim, Erik Varden, har ein nesten utruleg innsiktsfull artikkel
om ei tid med store prøvingar. Han spør kva vi kan få ut av Covid-krisa.
Biskop Erik samanliknar det vi no opplever,
med det å måtte gå i eksil. Vi bli tvinga til å bryta opp frå vår heim. Biskopen
viser i det han skriv korleis kyrkja, for den truande, er heimen vår i åndeleg
forstand. Når vi no ikkje kan samlast slik vi alltid har gjort på søndagar og kvardagar,
er det som å vere fordrivne, skriv han.
Eg trur mange kjenner seg igjen. Vi
lengtar etter fellesskapet. Vi lengtar etter nattverden. Vi lengtar etter
lovsongen i lag. Etter det sosiale. Kyrkjekaffien. Born og vaksne i blanda selskap. Handhelsing og
klemmar. Vi kan kjenne oss bortdrivne frå kyrkja vår. I eksil.
No er det fastetid for oss. Vi ville
gjerne høyre litt meir trøyst frå Jesu munn i ei slik tid. Heller trøysteord,
enn dette brutale: «Vik bak meg Satan! … Du har ikkje tanke for det som Gud
vil, berre for det som menneska vil.»
Kva er det Gud vil med oss i denne tida? Kva
tankar har han for oss?
Kan fastetida 2021 vere ei tid for det kyrkja eigentleg vil med faste – at vi
skal gå i djupna i oss sjølve? Lære kva Skrifta seier om Jesu veg mot liding og
død. Og å ane at lidinga kanskje er noko vi også skal kjenne smaken av. For å
lære kva Gud vil.
Biskop Erik Varden viser i sin artikkel til
tre ulike eksil som vi høyrer om i GT.
Først Abram som fekk kallet frå Gud til å bryte opp frå landet sitt, slekta si
og farshuset (1.Mos.12,1) Gjennom dette oppbrotet fekk Abram kjenne det lova
landet. Ei velsigning over all
forventning gjekk i oppfylling.
Vi får gjennom biskopens undervisning
høyre om Israelsfolkets eksil i Egypt. (2.Mos.2,23ff) Eit beinhardt eksil med
lengt etter samhald, einskap og identitet. Var det ikkje for dette eksilet,
ville Abrahams ætt knapt kunne teke mot pakta, boda og lovnadene som gjorde ein
flokk enkeltindivid til eit heilt folk. Til Guds folk.
Dert tredje gamaltestamentlege eksilet, er
fangenskapet i Babylonia. Ei nasjonal katastrofe. Gudstenesta tok ein ende. Guds
lovnader syntes gjort til ingenting.
Men gjennom alt dette, fann Israelsfolket likevel
reiskapane dei trong for å kome seg gjennom trengslene. Vanskane. Utfordringane.
Alt som truga deira forankring i Gud.
Dei lærte seg å la truslivet bløme i
heimane. Gjennom liturgiske uttrykk i bøner morgon og kveld, og på sabbaten. Truslivet
utfalda seg etisk. Ved å gjere godt mot medmenneska. Det som i vår kyrkje
kallast for diakoni. F. eks Kirkens Nødhjelps fasteaksjon.
Dei tok ansvar for å formidle trua vidare til born og etterkomarar. Hjå oss
tenkjer vi på dåp, trusopplæring eller konfirmasjon.
Jesus sa: «Vik bak meg Satan! … Du har
ikkje tanke for det som Gud vil, berre for det som menneska vil.»
-Det som Gud vil!
Kva er det Gud vil med oss i denne tida? Kva tankar har han for oss?
Det er ikkje slik at eg som prest har alle
svara på kva Gud vil med det vi opplever som tungt og vanskeleg i desse dagane.
Men å ha tanke for det som Gud vil, det må i alle fall vere å søkje til den
kjelda der Guds vilje er openberra for oss. Der, i Bibelen, har eg ikkje noko
ynskje om å leite etter konspirasjonar. Men å lytte til stemmene som gjev lyd
frå seg når Skrifta får tale.
Ein katolsk medkristen har lånt si røyst til det urgamle, og vist at Det gamle
testamentet må få klinge i lag med det nye testamentet. Der møter vi evangeliet
om Jesus som «- skulle … lida mykje. Han
skulle bli slegen i hel, og tredje dagen skulle han reisast opp.»
Dette er ikkje enkelt å skjøne med våre tankar. Det er ikkje lett å få
sansen for dette. Sansen for at dette er det Gud vil.
Men kanskje kan Gud bruke pandemikrisa til
å føre oss inn i djupare ettertanke? Til å trengje lenger ned i bibelske
hendingar og bibelske sanningar som det er så lett å gløyme, eller til å
oversjå.
Fastetida opnar seg framfor oss.
Faste er ikkje feiring som det var med karneval og fastelavnsbollar.
Det er å grave djupare inn der Gud vil
vise seg for oss. I Ordet. I sakramenta. I det vi kan få med oss av kristent
fellesskap, som for eksempel digitale gudstenester.
I fastetida kan vi lære oss tankar om det Gud vil for oss. I ei vanskeleg tid.
Og i alle æve.
AMEN
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar